Zmiany w Nomenklaturze Scalonej – skutki dla podatników akcyzy
Od stycznia dotychczasowy kod CN 2710 19 43 dla olejów napędowych został zmieniony na 2710 19 42 i 2710 19 44. Formalnie nie wywołuje to jednak na razie zmian dla podatników akcyzy
1 stycznia br. zaczęło obowiązywać rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2024/2522 z 23 września 2024 r. zmieniające załącznik I do rozporządzenia Rady (EWG) nr 2658/87 w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej. Na jego podstawie doszło do zastąpienia dotychczasowego kodu CN 2710 19 43 kodami CN 2710 19 42 i CN 2710 19 44.
W związku z tą zmianą rozpoczął się proces dostosowywania do unijnych regulacji tych krajowych aktów prawnych, które tego wymagały. Proces ten nie wiedzieć czemu nie objął ustawy akcyzowej, w stosunku do której nie dokonano jak dotąd żadnej aktualizacji. Na stronie Ministerstwa Finansów opublikowany został jednak komunikat, w którym opisane zostały skutki, jakie wskazana zmiana niesie za sobą dla podatników akcyzy. Szczegóły poniżej.
Treść komunikatu budzi wątpliwości
Zmiana, która doprowadziła do zastąpienia dotychczasowego kodu CN dla olejów napędowych 2710 19 43 na 2710 19 42 i 2710 19 44, nie wywołuje na razie skutków w stosunku do podatników akcyzy. Wynika to z treści art. 3 ust. 2 ustawy akcyzowej, który zastrzega, że zmiany w Nomenklaturze Scalonej (CN) nie powodują zmian w opodatkowaniu akcyzą wyrobów akcyzowych i samochodów osobowych, jeżeli nie zostały określone w niniejszej ustawie.
Jakiekolwiek zmiany...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta


![[?]](https://static.presspublica.pl/web/rp/img/cookies/Qmark.png)